2012. október 26., péntek

Kétszer nem lépsz ugyanabba a folyóba

célhalak a fekete sügerek voltak újfent
A hirtelen rámszakadt nagy szabadságot arra használtam ki, hogy végre hétköznap is meglátogathattam az egyik kedvenc vizemet. Októberben kétszer is erre vetett a sors, s első ránézésre a körülmények közel azonossak voltak. Mindkétszer ragyogó vénasszonyok nyara fogadott s a vízhőfok is közel azonos volt. Mindkétszer a csütörtöki napot választottam mivel a tapasztalatok szerint ekkor a legkisebb a tó terhelése. Első akalommal délután értem ki s csak egy fél napom volt, míg második alkalommal egy teljes napot szántam a horgászatra.

Elárulhatom, hogy ég és föld volt a két peca. Sokszor azzal tudjuk a legnagyobb kárt okozni magunknak, ha fokozott elvárásokkal indulunk neki a víznek. Sajnos ez első pecám annyira jól sikerült, hogy túlzott elvárásokkal futottam neki a másodiknak. Az első horgászat tapasztalataiból kiindulva még be is szereztem a csoda csaliból egy zacskónyit. Mondjuk nem volt nagy beruházás, de biztam a "tuti"-ban.
Az első alkalommal azt vettem észre, hogy a halak még mindig a nádban megbúvó kis ivadékokat vizslatják bár sikeres rablást nem figyeltem meg. De nehogy úgy gondold, hogy okos horgászként a megfigyeléssel kezdtem! Rögtön drop-shot-tal indítottam és csak csépeltem a vizet. Mikor vagy fél órája nem volt kapásom , akkor ültem le figyelni és gondolkodni. A gumis dobozomban találtam a Mann's féle 4,5cm hosszú "cola"-s gumihalából kettőt ( ha már közel vagyunk a hazai gyárhoz ). Ezek a csalik hasonlítottak a tóban bujócskázó ivadékokhoz színben és méretben is.
az első napi 3 csukából az egyik

szegénynek valaki nagyon megtépte anno a száját :(
Hogy mennyire sikeres volt a csali aznapra? Három fajta halat is sikerült egy délután alatt becsapnom, egyszerűen nem tudtak ellenállni a vízközt lassan húzott guminak.
még egy siheder süllő is elcsábult
Tényleg egy élmény volt az első októberi csütörtök, szinte minden beállásra volt akció s talán ha kettő halam maradt le a 16-os monoról. A kisebbik pulse jól passzolt a zsinórhoz, a csalihoz és a halak méretéhez is.
talán a klasszikus színvariáció a legszebb
Egyre csak jöttek a fekák, én meg egyre izzgultam a csukák miatt mivel csak két gumicsalim volt a nyerő színből. De mit lehet tenni ha az ember beletenyerel az aznapi tuti csaliba/módszerbe? Kihalsználja a végtelenségig és élvezi minden pillanatát.

eb ura fakó!

nem voltak nagyok, de nem is hiányzott

nem volt fukar a tó

a nyerő Mann's

Egyszer csak elfogytam... vége...használhatattlanná vált az utolsó gumicsalim is. Hittem, hogy a centivel kisebb hasonló kopyto is megfelel nekik. Sajnos nem jött be... Az  apróbb wobblerek sem... De nem igazán bántam, mert remek napot zártam. Hazafelé fel is hívtam néhány boltot és félre is tettem magamnak 1 csomagot a csoda csaliból ( két évvel ezelőtt ez a csali adta a legtöbb csukát és sügeret nekem ).

A második alkalommal már felkészültem értem ki a tóra. Most is azt láttam, hogy a nád szélét vizslatják a fekák. Szóval a szokásos járőrözést láttam a part szélén, amit megzavart néhány nagyobb balin olykor-olykor. Rögtön bevetettem a csoda csalimat de rá kellett jönnöm rövid idő elteltével, hogy ami egyszer működött az nem törvényszerűen működik másodjára ( talán majd harmadjára? ). A következő órák azzal teltek, hogy 4 tálcányi csalit próbáltam ki a tavon. Volt köztük néhány wobbler; különböző gumihal variált vezetéssel; szereltem fel férgeket, rákokat ( texas és carolina rigg ); "ezer" féle drop-shot csali. Teljes kudarc!

Ekkor egy hirrtelen ötlettől vezérelve a kocsiban keresgéltem, hátha van nálam valami streamer féleség amit használhatnék. Egy Crazy Charlie variánst találtam amit a nanoval is el tudtam dobni. Gyakorlatilag az már a végső elkeseredés, mikor az ember legyes csalit dob el pergetve ( a #8-as botommal még nem tudok rendesen dobni, hamar elfáradok az ötös pedig még mindig törött ). Meglepetésre (?) a második dobásra halat adott.
 
a "mutáns" feka és a légy


Ellenben maradtunk is annyiban, nem akart tovább működni a csalim. A véletlen vak szerencse vagy egy "mutáns" feka szánalma volna? Nem tudom. Egszerűen a mai nap valahogy más volt, pedig a műszerek és az érzékszerveim szerint nem volt a két nap közt számottevő különbség. De mint tudjuk a civilizált emberiség már rég elszakadt a természettől, míg a halak még mindig rá vannak szorulva a saját érzékszerveikre így Ők lehet egy másik műsort néztek már aznap.

Pontosítok: a fekák. Mert a csukák ugyan úgy az elemükben voltak mint egy héttel ezelőtt. Nekik ugyan  úgy bejött a legkisebb Mann's gumi, így kénytelen voltam a délután folyamán finom harapásálló előkét használni. Lehet , hogy az előke fosztott meg a többi feketesügértől? Nem hiszem, mert délelőtt sem volt nagy az aktivitásuk.
hármat a partra parancsoltam, kettő elment
A fekete sügerek megtanítottak, hogy nem létezik "nyerő csali" hanem csak az adott pillanatban megfelelő. Ahhoz kell a tapasztalat ( s szerencse), hogy az adott körülmények közt a tapasztalatok alapján hamarabb találd meg a számukra megfelelőt. A csukák ellenben bebizonyították, hogy rájuk mostantól már lehet számítani. Nekem még nem sikerült a tavon nagy csukát fognom, de már láttam bőven 50cm feletti példányt a nyáron így érdemes lehet már rájuk is vadászni a tél folyamán.

2 megjegyzés:

  1. Alighanem megkövetlek, Pali, egy blogbejegyzésben, amely ugyanazon a vízen a másnapi pecáról szól... :)

    VálaszTörlés
  2. ne tedd... a horgászattal eltöltött idővel egyenes arányban tudatosul bennünk , hogy mennyire keveset tudunk... három éve még nem hittem ebben... mint realista ember, úgy gondoltam: elég megvenni néhány csalit, elolvasni néhány könyvet és enyém a világ... a világ az enyém, csak még üres :) kell még néhány évtized, hogy legyen benne valami érdemleges

    VálaszTörlés