2012. november 15., csütörtök

Sügerek .... reload

Be kell látnom, hogy már egyre jobban kifelé megyünk a domolykó szezonból. Voltam a néhány kis vizen, csatornán ebben a két hétben, de csak az apróbb domikat sikerült megcsípnem. A nagyobb domikhoz ebben az időszakban több  türelem és nagyobb tapasztalat szükséges, sajnos azonban a felsoroltakból nálam nagy hiányosság vagyon. Mindig a könnyebb ellenállás felé fordulok...

Most van itt a sügér szezon. A vizek lehűlnek, letisztulnak s a kishalak is összeállnak a mélyebb részeken. Itt tanyáznak a sügér hordák, hogy szépen megvámolják a halrajokat és degeszre tömjék a "pocakjukat".

Ha az embernek szerencséje van, akkor mozgalmas és élvezetes pecában lehet része. Ehhez megfelelő felszerelés szükséges. Én két botot szoktam ilyenkor használni ( Berkley Pulse 2-8gr és Daiwa Megaforce Jig 2-14gr ) , de az zsinór mindig a 0,06-os nanofil ( amíg nem fagy ). A módszerek közt is variálok, függően a víz hőmérsékletétől.

Ha még "meleg" a víz akkor általában gumihalakkal ( 3.5cm kopyto , 4,5cm Manns ) és gumirákokkal ( Berkley termékek és egyéb ) horgászom, mert ez a módszer kicsit gyorsabb ami hasonlít a kishalak viselkedésére. Ilyenkor nem használok előkét, de a betévedő csukák megletéseket okozhatnak. Ezeket a kis csalikat csak úgy félvállról eszik, s így szerecsés esetben csak szájszélbe akad a horog. De ha nincs szerencsénk akkor szinte azonnal szakad. A kedvenc jig horgomat Lengyelországból vásárolom ( webshop  4-es, 6-os méret 1-3gr ) , mert a vékony horog meglepően jól tartja a halat , de ha esetleg leakadok akkor nagy százalékban tudom kipengetni az akadóból még nanoval is.

Ha már fagy a vízparton és már a víz is közel van a 0C-hoz, akkor drop-shot módszerre váltok. Itthon is egyre több helyen lehet hozzá kapni megfelelő ólmot, horgot és lágy csalikat (Daiwa, Cormora, Illex, Balzer stb..), de még mindig a külföldi honlapok nyújtják a legtöbb infot és tartják a legszélesebb választékot . Én nem szoktam folyóvizen ezzel a módszerrel horgászni, így 5 és 7 grammos ólmot használok. Van speciális DS horog is a hazai kínálatban, de akár vékonyabb húsú pontyozó horog is megteszi, melyet palomarral rögzítek a flourcarbon előkémen (ált. 25-öst hazsnálok ). Nekem egy no-name 4cm-es DS csali a kedvencem amit Prágában vettem 2 éve ( www.kajman.cz ) , de ezt csak a boltban lehet kapni. Ha arra jártok ne hagyjátok ki. A hideg vízben minden és mindenki lelassul, így ezzel a módszerrel jól lehet utánozni a mélyben lebegő kishalakat, s hosszabb ideig lehet a célterületen tartani a csalinkat miközben ingerli a ragadozót.
gumihalas sügérke
 Amire a nanofil zsinórnál figyelni kell, hogy a sok sügér is tudja a zsinórt amortizálni s egyre könnyebben szakadhat. Sokszor hajlamos az ember megfeledkezni az ellenőrzésről, mert "csak" sügereket fogott. Épp tegnap történt meg velem, hogy szinte az egész napot egy csalival horgásztam végig s rengeteg apróbb sügeret fogtam. Aztán belefutottam egy nagyobb példányba ( bőven 20 cm feletti volt ) - még mindig a szemem előtt van a széles , megvillanó oldala - mely elvitte a mézes-glitteres kopyto halacskámat :( . A nanóval való horgászat több figyelmet érdemel, mert kevesebb hibázási lehetőséget tolerál a felszerelés.
egyen méret volt a héten

duci

mélyebb színek

A végére hagytam a csattanót. Eddigi legnagyobb sügeremet fogtam tegnap, miután megszakított az a bizonyos szebb sügi. Felraktam egy flourcarbon előkét és nagyobb ( Manns) gumihalat, mert nagyra pályáztam. Ha vannak 20 cm feletti sügerek, akkor bátran növelhetjük a csali méretét. Életemben először fárasztottam sügeret, elsőre úgy megiramodot, hogy csukára gondoltam. De végül egy szép sügeret fogtam, akit még bárki megfoghat a Balatonban.

nekem az év hala, de még nincs 30cm
Mennyit kell itthon horgásznunk mire belefutunk egy-egy harmincas sügérbe, míg tőlünk északabbra akár 40cm feletti példányok is horogra kerülnek ?! Vigyázzunk már ezekre a kis ragadozókra, hogy ne 10-15 centis példányokra vadásszunk, hanem az átlag méret felkússzon 20cm fölé!

1 megjegyzés: